Matas’ prismarkedsføring af to varer var vildledende
Matas nedsatte løbende prisen på to restvarer i deres webshop, men angav fortsat besparelsen i forhold til den oprindelige førpris.
Forbrugerombudsmanden fandt, at man ved løbende nedsættelser skulle have oplyst den pris, der senest var gældende for varerne.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Udsagn som ”Spar 40 %” må opfattes som en besparelse på 40 % i forhold til det, varerne kostede umiddelbart forud for nedsættelsen.
Da varerne allerede havde været markedsført med nedsættelser på 25 %, blev besparelsen ved ”Spar 40 % ” gjort større, end den reelt var, og var derfor vildledende. Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet reglerne over for Matas.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:
- Prissammenligning med sparudsagn kan være helt i orden, men det er vigtigt, at sammenligningen er relevant og retvisende. Hvad varerne oprindelig har kostet er irrelevant, når prisen er nedsat ad flere omgange. Det er den sidst gældende pris, der er interessant, når forbrugerne skal bedømme, om der er tale om et godt tilbud.
Matas har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.
Om markedsføringslovens § 3 om vildledning
- Ifølge markedsføringslovens § 3 må virksomheder ikke anvende vildledende eller urigtige oplysninger eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.
- Alle angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.